Εμφανιζόμενη ανάρτηση

"7χορδη Σπείρα"- Όσα θα θέλατε να ξέρετε.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ;   ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΖΕΙΣ . Μια διασκεδαστική και δημιουργική πρακτική ενσυνειδητότητας και ενσυναίσθησης.  Με θεραπευτική άσκηση...

Σάββατο 21 Ιουλίου 2012

Ένα Ευχαριστώ...


Με  ευγνωμοσύνη κάνω αυτή την ενημέρωση, για να γνωστοποιήσω μία πλευρά του έργου και της δράσης του μεγάλου μουσουργού κ. Μιχάλη Κεφάλα.


Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη τύπου που δόθηκε στο βιβλιοπωλείο «Ιανός»
με θέμα τα αποτελέσματα της Πανελλήνιας Πρόσκλησης Ενδιαφέροντος
για τη Δημιουργία Μουσικού Εκπαιδευτικού Ρεπερτορίου για ΑμεΑ.

...Ας αφήσουμε τον ίδιο τον εμπνευστή του βιβλίου Μιχάλη Κεφάλα, να μας μιλήσει για την πραγμάτωση της πρωτότυπης αυτής ιδέας:

1.  Πώς γεννήθηκε η ιδέα για ένα τέτοιο εγχείρημα;

M.K. Η αλήθεια είναι πως η πρωτοβουλία έφτασε σαν ώριμος καρπός πολλαπλών μακροχρόνιων παρατηρήσεων κι εμπειριών. Από πολύ παλιά παρατηρούσα στα ωδεία ότι κάθε χρόνο υπήρχαν ορισμένοι «διαφορετικοί» σπουδαστές που αγωνίζονταν κυριολεκτικά για να μάθουν μουσική… Ειδικά στην μουσική σχολή όπου απέκτησα την μεγαλύτερη εμπειρία μου είχαν έρθει παιδιά με αναπηρίες δυσαρεστημένα από άλλα ωδεία και παραπονούμενα για ανάρμοστη συμπεριφορά από διδάσκοντες, γεγονός δηλωτικό άγνοιας, προκατάληψης και απειρίας. Δεν ξεχνώ ποτέ την σαστισμένη αντίδραση του ακροατηρίου σε μαθητική συναυλία όταν κορίτσι με πολλαπλές αναπηρίες (αναπηρίες όρασης, κινητικά προβλήματα καθώς και νοητική καθυστέρηση) βγήκε στη σκηνή συνοδευόμενο από την δασκάλα του και έπαιξε δύο μελωδίες στο αρμόνιο ή νεαρό βαρήκοο αγόρι (με ακουστικά) που κατάφερε επιτυχώς να αποδώσει τα κομμάτια του στην κιθάρα.

Αργότερα, όταν έκανα το μεταπτυχιακό μου στο Πανεπιστήμιο του York διαπίστωσα ότι αρκετοί συνθέτες είχαν γράψει κομμάτια για ΑμεΑ θεωρώντας το κάτι εντελώς φυσικό. Ήταν εντελώς φυσικό για μια χώρα όπως η Μ. Βρετανία που είχε δεκαετίες πριν εκτενές σχετικό ρεπερτόριο και συγκεκριμένη πολιτική αντιμετώπισης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Επιστρέφοντας στη Ελλάδα συζήτησα με συναδέλφους που δίδασκαν ΑμεΑ σε Κέντρα Ψυχικής Υγιεινής, Ειδικά Σχολεία ακόμη και σε Μουσικά Σχολεία και Ωδεία και συμφώνησαν ότι υπάρχει πρόβλημα: ή πρέπει να εισάγουν σχετικό ρεπερτόριο από το εξωτερικό ή να διασκευάσουν το ήδη υπάρχον για άτομα τυπικής ανάπτυξης. Τέλος, τα ΑμεΑ μέσα από τον ίδιο τον οικογενειακό μου περίγυρο με έκαναν να προβληματιστώ πόσο αληθινά μπορεί να είναι τα στατιστικά στοιχεία που άλλοι υπολογίζουν σε 10% και άλλοι σε 14% για τα ΑμεΑ στην Ελλάδα. Ήταν προφανές ότι υπήρχε ένα κραυγαλέο κενό στην μουσική εκπαίδευση μιας σημαντικής κοινωνικής ομάδας!

2.  Ποιοι είναι οι στόχοι του προγράμματος;

M.K. Από τις ομάδες των ΑμεΑ καλέσαμε τους συνθέτες να γράψουν για ανθρώπους: (α) με προβλήματα όρασης (οι παρτιτούρες αυτές θα παρουσιαστούν και σε σύστημα Music Braille σε ειδικό ξεχωριστό τεύχος  που θα εκδοθεί σε 200 αντίτυπα), (β) με προβλήματα ακοής, (γ) με κινητικές αναπηρίες, (δ) με νοητική καθυστέρηση, (ε) με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ζητήσαμε από τους συνθέτες να γράψουν μουσική για μια ακόμη ομάδα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στην οποία ανήκουν τα άτομα που (στ) έχουν μια ή περισσότερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα, αναπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα. Σε αυτήν την πρόσκληση ενδιαφέροντος δεν συμπεριλάβαμε άτομα με διαταραχές συμπεριφοράς, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (φάσμα αυτισμού) κ.λ.π. Πιστεύουμε ότι στο μέλλον θα καλυφθούν οι μουσικές εκπαιδευτικές ανάγκες και των άλλων ομάδων ΑμεΑ. Εμείς επιχειρήσαμε το ξεκίνημα θέτοντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις στους δημιουργούς κι εκείνοι ανταποκρίθηκαν.

3.  Υπήρξε κρατική ή άλλη στήριξη και συμμετοχή στο καινοτόμο αυτό έργο;

M.K. Η έκδοση του βιβλίου αυτού χρηματοδοτήθηκε από τους εκδότες «Παπαγρηγορίου-Νάκα», την εκδοτική εταιρεία ΕΛΙΞ, το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Υμηττού και τον δικηγόρο Πέτρο Μουρδουκούτα. Φυσικά, τα χρήματα ποτέ δεν είναι αρκετά, ειδικά για κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην χώρα μας μέσα σε περίοδο οικονομικής κρίσης. Στους συν-διοργανωτές φορείς ανήκουν η ΕΕΜΑΠΕ (Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) και η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, ενώ χορηγός επικοινωνίας είναι το ΙΕΜΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής και Ακουστικής). Ο δήμαρχος Υμηττού Χρήστος Ζούπας, ο αντιδήμαρχος Γιώργος Καραχάλιος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Υμηττού Παρασκευάς Καρασούλος και οι συνεργάτες του είναι σίγουρα οι άνθρωποι χωρίς την ηθική και υλική συμβολή των οποίων θα ήταν αδύνατη η πραγματοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας. Θα έπρεπε να συμπληρώσω πως η αδυναμία των τραπεζών και διαφόρων κοινωφελών ιδρυμάτων να συμβάλουν λόγω της οικονομικής κρίσης ήταν σχεδόν αναμενόμενη. Όμως, δεν μπορώ να ξεχάσω την αρνητική επιστολή τράπεζας να στηρίξει με ασήμαντο ποσό την πρωτοβουλία αυτήν όταν μέσα στην ίδια περίοδο της κρίσης χρηματοδοτούσε τη συναυλία πασίγνωστου λαϊκού καλλιτέχνη στο Μέγαρο Μουσικής…


Για να λέγονται όλα... Ευχαριστώ Μιχάλη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ShareThis